Vize výzvy mobility program

Technické výzvy a vize mobility budoucnosti 2023

CZ
English version

Technické výzvy a vize pro mobilitu budoucnosti - program

 

Promo leták - k tisku a šíření / Seznam prezentací a videozáznamů / Úvodní stránka

Aktuální program letní semestr 2023/24

Přednášky za letní semestr 2023/2024 

7. přednáška - 23.4.2024

Potenciál elektromobility pro řízení flexibility v energetice za využití umělé inteligence

Ing. Marek Miltner a Ing. Ondřej Štogl 
Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd, FEL, ČVUT

Energetický i transportní sektor celosvětově prochází transformací. Spotřeba elektrické energie se bude dle predikcí neustále zvyšovat a zásadním způsobem se budou podílet taky elektromobily. V postupně dekarbonizovaném energetickém mixu zaujímají čím dál tím větší podíl obnovitelné zdroje, jejichž dodávka elektřiny do sítě je však čase proměnná. Jakým způsoben rostoucí poptávku po nabíjení efektivně upokojit a zajistit synergii celého systému? V první části přednášky se zaměříme na důležitost flexibility v elektroenergetice a roli, kterou elektromobilita může hrát prostřednictvím technologie Vehicle-to-Grid (V2G), umožňující vozidlům podporu elektrické sítě. Ve druhé části ukážeme na případové studii využití metod strojového učení pro modelování vytíženosti nabíjecí infrastruktury pro elektromobily a jak tyto modely ovlivňují plánování a řízení flexibility v síti.

Datum: 23.4.2024, 17:00, room SF 1.141, Technická 12, 616 00 Brno

Přednášející:

Marek Miltner (rozený Szeles) 

vystudoval bakalářský i inženýrský stupeň nejprve na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze se zaměřením na Softwarové inženýrství, a skrze prestižní mezioborový program prg.ai minor se zaměřil na umělou inteligenci. Dále absolvoval na univerzitě v Cambridge ve Velké Británii, kde získal titul MPhil v oboru Technology Policy. Mezi jeho největší výzkumné úspěchy patří vedení vývoje prvního plně autonomního závodního vozidla v ČR ve spolupráci s Toyota Research Institute, Škoda Auto a Porsche Engineering. Nyní se zaměřuje ve svém výzkumu na využití strojového učení a dalších technik umělé inteligence pro optimalizace energetických systémů pro redukci jejich uhlíkové stopy, a působí jako doktorand na ČVUT a Stanfordově univerzitě v USA. Před návratem do akademické sféry se věnoval také praktickým aplikacím technologií, a zastával vedoucí pozice ve společnostech Uizard, Whadoo a Vizgard, nebo jako technický konzultant působil v Boston Consulting Group.

 

Ondřej Štogl 

vystudoval Fakultu strojní ČVUT v Praze se specializací energetika. Následně nastoupil na Fakultu elektrotechnickou téže univerzity, kde se z technického i ekonomického pohledu v rámci doktorského studia zabývá otázkou skloubení nástupu elektromobility spolu s probíhající transformací energetiky. Zatímco akademicky se Ondřej věnuje rozsáhlým energetickým systémům, účast v doktorandském programu ve Škoda Auto do rovnice přidává aspekt elektromobilu a zákaznické spokojenosti. V komerčním sektoru má několikaleté zkušenosti s realizací nabíjecích stanic a související infrastruktury pro bytové i administrativní domy. Podílí se na mezinárodním projektu Evropské unie usnadňujícím certifikaci udržitelných aktivit malým a středním podnikům a během studií byl několik let také hlavním vedoucím v týmu elektrické formule seriálu Formula Student.

 

Link na online přenos:

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_M2Y1MDA4MmUtZTkzYy00YWEzLTk5ODctNzI2ZGIyMjI4Y2E1%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22c63ce729-ca17-4e52-aa2d-96b79489a542%22%2c%22Oid%22%3a%22ed042f12-6d8f-41a5-bb61-ab4f29771976%22%7d

 


Vážení zájemci o oblast elektromobility a související oblasti,  

v letním semestru opět probíhá cyklus přednášek se zaměřením na technologická řešení dopravy současnosti a blízké budoucnosti z pohledu vybraných odborníků a s možností odborné diskuze na dané téma. V tomto semestru je setkávání většinou po 14 dnech. Informace k jednotlivým přednáškám a akcím bude postupně doplňován, jak budou tyto informace k dispozici.

Připravované přednášky

14.5.2024

Téma: Elektromobilita v praxi - testovací jízdy, prezentace elektromobilů

Kromě testovacích jízd se plánují i statické ukázky a další doprovodný program.


Již proběhnuté přednášky - letní semestr 2023/2024

 

6. přednáška - 16.4.2024

Na cestě k autonomii: Zavádění a testování autonomního řízení do reálného provozu

Ing. Michal Sklenář
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.

Vozidla s možností autonomního řízení 4. nebo 5. úrovně dle SAE, co se týká technické úrovně, by mohla být již v mnoha případech schopna pohybu v reálném provozu. K tomuto, aby mohl být tento provoz realizován však vede dlouhá cesta, která je mnohdy zpomalena zejména nejednotnými legislativními ustanoveními mezi jednotlivými státy a tím vzniká pro vývojáře autonomních vozidel problém. Přednáška tak bude zaměřena na aktuální směřování autonomní mobility v ČR v porovnáním se zahraničím. Současně budou představeny aktuální legislativní regulace pro provoz autonomních vozidel, včetně potřeb pro jejich testování v různých fázích vývoje. Závěrem bude představeno několik úspěšných příkladů implementace z reálného provozu a také několik úspěšných projektů Oblasti autonomního řízení z CDV, které jsou s tímto tématem spojeny.

Datum: 16.4.2024, 17:00, room SF 1.141, Technická 12, 616 00 Brno

Přednášející:

Michal Sklenář vystudoval v bakalářském oboru Fakultu strojního inženýrství na Vysokém učení technickém v Brně a pro navazující magisterský program si zvolil Ústav soudního inženýrství taktéž na Vysokém učení technickém v Brně. V tomto navazujícím studiu si zvolil obor zaměřený na dopravu, po jehož dokončení jeho kroky směřovaly na Centrum dopravního výzkumu, kde se již druhým rokem věnuje tématu autonomního řízení. Krom výzkumné činnosti na tuzemských a evropských projektech má absolvovány stovky hodiny na pozici vzdáleného dohledu/řidiče autonomního minibusu či bezpečnostního dohledu/řidiče autonomního minibus. K dalším významným výzkumným zkušenostem lze zařadit výzkum neřidičských činností v autonomní módu nákladního vozidla či možnost ovládání vozidla za pomocí robotické rukavice ve VR.

 

5. přednáška - 9.4.2024

Využitie odpadového tepla z mobility?

Dr. Ing. František Simančík
Slovenská akadémia vied, Ústav materiálov a mechaniky strojov

Dopravné prostriedky na Slovensku potrebujú ročne priemerne 30 TWh energie z ropných produktov. Pri 30% účinnosti spaľovacích motorov sa pritom bezúčelne pri chladení motora vyhodí približne 20 TWh tepla. Na vykurovanie všetkých slovenských domácností pritom takisto treba približne 20 TWh tepla, z ktorého štvrtina sa vyrába spaľovaním tuhých palív, zvyšok spaľovaním zemného plynu. Ak by sa všetko teplo vygenerované v spaľovacích motoroch zachytilo a použilo na vykurovanie, teoreticky by bolo možné odstrániť všetky emisie z vykurovania domácností. Technicky ide o nenáročné riešenie, ktorým možno radikálne znížiť negatívny impakt vykurovania na životné prostredie bez akejkoľvek straty dosiahnutého civilizačného komfortu, a súčasne podstatne znížiť náklady na energie a závislosti na dodávateľoch fosílnych palív. Prezentácia prinesie niekoľko inšpirácií, ako by sa to mohlo urobiť. Načrtnutá bude aj vízia ako by mohol environmentálne prijateľný automobil budúcnosti vyzerať.

Datum: 9.4.2024, 17:00, room SF 1.141, Technická 12, 616 00 Brno

Přednášející:

Dr. Ing. František Simančík je odborník na neželezné kovy, kompozity a technológie ich výroby a spracovania. Koordinoval viac ako 30 výskumných projektov vrátane 13 medzinárodných projektov a úspešne vychoval 9 doktorandov. Výsledky jeho práce viedli k viacerým svetovo originálnym technologickým inováciám, na ktoré bolo udelených viac ako 50 zahraničných patentov. Získal viacero ocenení vrátane prestížneho Krištáľového krídla v kategórii medicína a veda v roku 2011, ceny Technológ roka SR 1998, resp. Osobnosť vedy a techniky SR 2011. V súčasnosti sa venuje aplikácii nových materiálov pri riešení civilizačných problémov spojených s energetickými potrebami ľudstva. Manažérsky pôsobí ako člen Predsedníctva SAV a vedúci aplikačného centra pre ľahké kovy a kompozity Ústavu materiálov a mechaniky strojov SAV.

 

4. přednáška - 2.4.2024

Kritické nerostné suroviny související s energetikou a elektromobilitou

RNDr. Jaroslav Reif, Ph.D.
Ministerstvo průmyslu a obchodu

Další rozvoj elektromobility je přímo spojen s možnostmi těžby a zpracování nerostných surovin, proto tato přednáška se zaměří na kritické nerostné suroviny pro tyto oblasti. Přednáška se dotkne problematiky těžby jak ve světě, pod mořskou hladinou nebo dostupným nerostných zdrojům v EU. Hlavní část přednášky se bude věnovat Aktu o kritických surovinách (The Critical Raw Materials Act). CRM act se zabývá prvky a nerosty nezbytnými pro evropskou ekonomiku a aktuální verze byla na úrovni Evropské unie navržena v roce 2023 a jeho schvalování stále probíhá.

Datum: 2.4.2024, 17:00, room SF 1.141, Technická 12, 616 00 Brno

Přednášející:

RNDr. Jaroslav Reif, Ph.D. pracuje na Ministerstvu průmyslu a obchodu České republiky jako vedoucí Oddělení politiky nerostných surovin.

 

3. přednáška - 19.3.2024

Škoda Auto – systémy a funkce nabíjení

Ing. Karel Matouš, Ph.D. a Ing. Lukáš Dvořáček, Ph.D.
ŠKODA AUTO a.s.

Osnova přednášky

Nabíjení elektromobilu je komplexní problematika, která má vliv na uživatelskou hodnotu elektromobilu pro zákazníka. Proto společnost Škoda Auto a.s. zaměřuje na nabíjecí systémy jako na jedno z klíčových témat. Jejich pozornost není zaměřena pouze na samotný proces nabíjení, ale také na uživatelskou bezpečnost, efektivitu, přívětivost a jednoduchost používání. Implementují také pokročilé nabíjecí funkce, které například usnadňují zákazníkovi platbu za nabíjení. Navíc zohledňují specifické požadavky všech trhů, na které vozy dodávají a také i podmínky budoucích zvažovaných trhů. Vývoj nabíjecích systémů představuje zajímavou problematiku, kterou se pokusí Karel Matouš a Lukáš Dvořáček detailněji představit v rámci této přednášky.

Datum: 19.3.2024, 17:00, room SF 1.141, Technická 12, 616 00 Brno

Přednášející:

Ing. Karel Matouš, Ph.D. a Ing. Lukáš Dvořáček, Ph.D. pracují pro Škoda Auto a.s. v sekci Vývoj vysokonapěťových nabíjecích systémů.  

 

2. přednáška - 5.3.2024

Elektrifikace v oblasti pohonů pracovních strojů

Ing. Petr Procházka, Ph.D.
Ústav výkonové elektrotechniky a elektroniky, FEKT, VUT v Brně

Osnova přednášky

Přednáška bude zaměřena na problematiku vycházející z rostoucího společenského tlaku na ekologii pracovních strojů. V rámci zlepšení konkurenčního postavení jsou jednotliví výrobci vedeni k využívání inovativních technologií, což se na trhu projevuje zaváděním strojů s nižší ekologickou stopou. Tyto stroje současně zlepšují kvalitu pracovního i životního prostředí a snižují náklady spojené s jejich provozem. Ve většině případů jsou tyto inovace spojeny s vyšší mírou elektrifikace pracovních strojů, které jsou určeny nejen pro práci v omezených a uzavřených prostorech uvnitř staveb či ve veřejných prostorech hustě osídlených aglomerací.

Datum: 5.3.2024, 17:00, room SF 1.141, Technická 12, 616 00 Brno

Představení přednášejícího:

Petr Procházka  

vystudoval Fakultu elektrotechniky a komunikačních technologií na Vysokém učení technickém v Brně, obor Silnoproudá elektrotechnika a elektroenergetika, kde nyní i profesně působí. Mezi jeho odbornou specializaci patří: Elektrohydraulické pohony pracovních strojů, analýza dynamických a statických vlastností výkonových spínacích tranzistorů; modelování výkonových tranzistorů, aplikace SiC polovodičů ve výkonových pulzních měničích, návrh a analýza výkonových měničů (DC/DC pulzní zdroje, DC/AC měniče).

 

1. přednáška - 20.2.2024

Quo Vadis mobilito? aneb pohled youtubera v realitě ČR, Evropy a světa

Martin Petráš
YouTuber

Osnova diskuze

V rámci tohoto prvního setkání v letním semestru nebude klasická přednáška, jak je to zvykem v tomto cyklu přednášek, ale půjde spíše o moderovanou diskuzi.

Martin Petráš přiveze čerstvé novinky přímo z Číny, kam se osobně vypravil podívat, jak se zde mobilita celkově vyvíjí. Sám již se několik let aktivně věnuje popularizaci elektromobility a za nejznámější projekt lze jistě označit Youtube kanál Nejrychlejší Tesla Nejrychlejší Tesla, kde sdílí přes 400 videí převážně na téma doprava, automobilizmus, ale také recenze na elektrické koloběžky, diskuze o bateriích, hašení požárů elektromobilů apod. Zabývá se zprostředkováním dovozu ověřených elektromobilů pro české zájemce a má bohaté zkušenosti s vozovým parkem v celé Evropě.

Na tomto setkání se můžeme bavit o čemkoliv z praxe elektromobilů, od situace na trhu u nás i ve světě, přes prodej vozidel v bazarech i přímo od majitelů anebo zkušenosti s jednotlivými modely aut a sdílení zkušeností lidí, co v dané oblasti třeba i podnikají. Pro inspiraci k otázkám se můžete i podívat na tvorbu Martina Petráše Nejrychlejší Tesla a připravit si dotazy, co Vás zajímá a co byste rádi slyšeli přímo do něj.

Vybraná videa autora z poslední doby: 

Datum: 20.2.2024, 17:00, room SF 1.141, Technická 12, 616 00 Brno

Představení přednášejícího:

Martin Petráš  

je elektromobilista a YouTuber. S elektromobily má najeto přes 400tis. km a není moc elektromobilů, co neřídil. Jeho Youtubový kanál má něco přes 10tis. odběratelů a za prosinec 2023 jeho videa zhlédlo přes 406tis. diváků. Na začátku roku 2024 navštívil Čínu, aby na vlastní oči viděl a zdokumentoval, jak velký problém Evropa a její auto-průmysl má v této oblasti. V rámci jeho dalších aktivit radí klientům a prakticky pomáhá s nákupem EV jak v ČR, tak i v zahraničí. Svojí tvorbou chce pomoct k tomu, abychom jako Evropa jsme byli konkurence schopný i v budoucnosti.


Přednášky za zimní semestr 2023/2024

13. přednáška - 19.12.2023

Laboratoře FEKT a jejich vybavenost technologiemi pro mobilitu přítomnosti i budoucnosti

Kolektiv průvodců
FEKT VUT v Brně

 Osnova exkurze

V plánu jsou minimálně tyto laboratoře: solární a elektromobilní laboratoř na Ústavu elektrotechnologie, laboratoře výkonové elektroniky, laboratoře strojů a pohonů, laboratoře výroby elektrické energie, distribuce elektrické energie, laboratoř nekonvenčních zdrojů energie, solární laboratoř na energetice a pokud bude čas a zájem, můžeme se podívat i na laboratoř světelné techniky, naši černou perlu a ukázky toho, jak přispíváme pro „automotive lighting“ průmysl.

Bude opravdu na co koukat a průvodci slíbili, že nám něco i předvedou. Exkurze je vánoční ochutnávka toho, co zde mohou studenti a výzkumníci řešit v době studia a zaměstnání a pokud se bude náplň exkurze líbit, tak můžeme na příští semestr naplánovat cílené exkurze s širším obsahem do konkrétních laboratoří.

Termín: 19.12.2023, 17:00, místnost SF 2.162, Technická 12, 616 00 Brno

 

12. přednáška - 12.12.2023

V2G - Bidirectional charging in Netherlands

Robin Berg
We Drive Solar

 Lecture outline

We Drive Solar is building the energy system of the future with solar, electric (shared) cars and bidirectional charging stations. Together with car manufacturers, we are making Utrecht the first bidirectional city in the world. This allows us to use car batteries as storage for a 100% sustainable energy system. After unique pilots with Renault and Hyundai, We Drive Solar aims to scale up in 2024 with hundreds of shared bidirectional cars. Robin Berg will present his vision and how the near future of bidirectional charging looks like in the Netherlands and beyond.

Date: 12.12.2023, 17:00, místnost SF 1.141, Technická 12, 616 00 Brno

Introduction of the speaker

Robin Berg is one of We Drive Solar's key leaders.

 

11. přednáška - 5.12.2023

Výhledy do budoucnosti mobility, koncepty V2L, V2H, V2G, V2V a využití mobility pro další aplikace

Doc. Ing. Petr Baxant, Ph.D.
Ústav elektroenergetiky, FEKT VUT v Brně

 Osnova přednášky

Mobilitu si spojujeme prakticky výhradně s dopravou osob anebo nákladů. Podobně jako kdysi telefon sloužil pouze pro telefonování a nikdo od něj nečekal žádné jiné funkce, tak i vozidlo dnes naráží na podobnou společenskou otázku. Bude vozidlo jen vozidlem, jak ho známe doposud? Nebo přinese zcela nové funkce, které zatím ani netušíme? V blízkém výhledu vývoje jsou koncepty připojení vozidel na elektrickou síť nebo zátěž, možnost zálohovat nejen malé spotřebiče, ale dokonce celé domy. Při vhodné komunikační topologii lze sdružovat více vozidel do virtuálních celků a díky nemalé akumulační kapacitě baterií poskytnout jejich energii pro napájení i vzdálených objektů prostřednictvím elektrické sítě, resp. využití vysoké dynamiky regulace pro stabilizaci síťových parametrů. Kdy bude možné libovolně čerpat energii mezi vozidly? A má to vůbec smysl? O tom bychom rádi diskutovali v rámci dalšího dílu kolokvia mobility budoucnosti.

Date: 5.12.2023, 17:00, room SF 2.162, Technická 12, 616 00 Brno

Představení přednášejícího

Petr Baxant pracuje na ústavu elektroenergetiky a přednáší předmět Power Systems, kde se věnuje alternativním tématům v energetice. Jeho primárním oborem je světelná technika, kde vede skupinu výzkumu a vývoje jasových analyzátorů a vyučuje předměty se světelnou tématikou. Elektromobilitě se věnuje se svými studenty v rámci bakalářský a diplomových prací již několik let. Od čistě teoretických prací, které se zabývaly spoluprací elektromobilu a obnovitelných zdrojů, po praktický projekt oživení vozidla se solárním dobíjením. Jako jeden z mála propagátorů elektromobility již několik let elektromobilem sám jezdí a sbírá zkušenosti od dalších uživatelů a firem. Účastnil se i několika experimentů, při kterých se testuje elektromobil v praxi, zejména z hlediska spotřeby, účinnosti a rychlosti nabíjení, ale i jinými alternativními experimenty. Ve svém osobním životě zkouší přírodní zahradničení, permakulturu a bydlení ve slaměném domě jako možnou alternativu pro trvale udržitelné technologie.

 

10. přednáška - 28.11.2023

Automotive technologies of alternative propulsion and automated driving

Associate Professor Dr. Mario Hirz
Department of Automotive Mechatronics, Institute of Automotive Engineering, Graz University of Technology

 Lecture outline

In this colloquium, two of the main drivers of the transition in automotive industry will be discussed: At first, the legislative boundary conditions pushing the conversion of propulsion technologies towards electrification will be introduced and technological aspects of electric power train systems will be discussed. This includes battery systems, electric motors as well as architectures of electric cars. In the second part, technological background of advanced driver assistance systems will be introduced as well as the status of technology on the way to autonomous driving. In addition, several challenges of implementing self-driving cars in general traffic will be discussed by use of selected examples in Europe and the United States.

Date: 28.11.2023, 17:00, room SF 2.162, Technická 12, 616 00 Brno

Introduction of the speaker

Prof. Mario Hirz has been awarded an M.S. degree in mechanical engineering and economics, a Ph.D. in mechanical engineering, and a venia docendi in the area of virtual product development. He is Associate Professor at the Graz University of Technology and a frequent guest lecturer at universities and in the automotive industry throughout Europe, North America, and Asia. Prof. Hirz is Vice-Head of the Institute of Automotive Engineering at Graz University of Technology and Head of the research area for Automotive Mechatronics. His research topics comprise vehicle layout and conception, alternative powertrains, sustainable transportation, mechatronics systems, and computational development. Prof. Hirz is a member of scientific associations, a reviewer of journal and conference publications and a co-organizer of conferences. He has published more than 100 works and has received several national and international awards.

Assoc. Prof. Dr. Mario Hirz

 

Mimo program kolokvia, ale k tématu elektromobility: 22.11. 2023 proběhl webinář evropského projektu ALBATTS (The Alliance for Batteries Technology, Training and Skills). PDF dokumenty najdete v sekci Prezentace.

 

9. přednáška - 21.11.2023

Současné trendy a vize elektrifikace letecké dopravy

doc. Ing. Jan Bárta, Ph.D.
Ústav výkonové elektrotechniky a elektroniky, FEKT, VUT v Brně

 Osnova přednášky

Možná jste se někdy zamýšleli, proč máme elektrická auta a vlaky, ale jen málo elektrických letadel? Hlavním důvodem je, že je mnohem jednodušší radikálně upravit auto nebo vlak, i když zvenku vypadají velmi podobně jako tradiční vozidla na fosilní paliva. Je nutné si uvědomit, že letadla cestují mnohem dále než pozemní vozidla, což znamená, že let vyžaduje mnohem více energie než průměrná cesta po silnici.

Tato přednáška se zaměří na současné trendy a vize budoucnosti elektrifikace letecké dopravy a seznámí posluchače s pojmy jako je More Electric Aircraft a Urban Air Mobility. Dalším cílem přednášky je důkladné seznámení s moderními elektrickými stroji používanými v klasických i více elektrických letadlech, kdy budou diskutovány technologické trendy, klíčové technologie umožňující použití strojů s vysokou hustotou výkonu a vize budoucího vývoje. Na závěr přednášky v rámci případové studie bude poskytnut ucelený přehled konstrukčních aspektů a optimalizace elektrických strojů pro letecké aplikace.

Termín: 21.11.2023, 17:00, učebna SF 2.162, Technická 12, 616 00 Brno

Představení přednášejícího

Jan Bárta získal titul Ph.D. v oboru silnoproudá elektrotechnika a elektroenergetika na Vysokém učení technickém v Brně v roce 2018. Od roku 2023 působí jako docent na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií v Brně, kde má na starosti klíčové kurzy v oblasti elektrických strojů a vede výzkumné projekty zaměřené na pokročilé elektrické stroje. Během své kariéry získal bohaté zkušenosti ve výzkumu a vývoji elektrických strojů a pracoval na řadě prestižních institucí v zahraničí, včetně LUT University, SpinDrive Oy, Linz Center of Mechatronics a Johannes Kepler Universität Linz. Jeho současné výzkumné zájmy zahrnují pokročilé metody pro výpočty a modelování elektrických strojů, topologické optimalizace, vysokootáčkové elektrické stroje a synchronní stroje pro přímé spouštění ze sítě.

 

8. přednáška - 14.11.2023

Vývoj elektromobilu z pohledu produktové bezpečnosti

Ing. Marek Papoušek
HELLA AUTOTECHNIK NOVA s.r.o.

 Osnova přednášky

Bezpečnost elektromobilů je jedním z nejdůležitějších témat dnešní doby v rámci jejich úspěšné adaptace. Na přednášce se detailněji podíváme, jak se vyvíjejí a vyrábějí elektronické komponenty v automobilovém průmyslu z hlediska funkční bezpečnosti. Jaké jsou specifické požadavky a výzvy v rámci elektromobility. Výčet opatření implementovaných na úrovni auta i komponent, abychom předcházeli možným hazardům z hlediska selhání funkce, které může vést ke zranění osob nebo škodě na majetku. Dotkneme se také okrajově požadavkům pro autonomní vozidla a jejich systémy.

Termín: 14.11.2023, 17:00, učebna SF 2.162, Technická 12, 616 00 Brno

Představení přednášejícího

Ing. Marek Papoušek pracuje jako vedoucí produktové a kybernetické bezpečnosti pro světelnou techniku a elektroniku v Hella (Forvia) Česká Republika.

 

7. přednáška - 7.11.2023

Sekundární trh a degradace trakčních akumulátorů

Ing. Jan Dedek, Ph.D.
Group EV Technology Expert AURES Holdings

 Osnova přednášky

Jan Dedek se již dlouhou dobu zabývá problematikou dojezdu elektromobilů, která velmi úzce souvisí se stavem trakčního akumulátoru, tedy nejen s jeho nominální kapacitou. Aktuálně pracuje jako poradce pro prodejce s ojetými vozidly, kde aplikuje své znalosti do praxe a získává další cenné zkušenosti v reálném životě.

Přednáška bude zaměřena na trakční akumulátory, od růstu primárního a sekundárního trhu s trakčními akumulátory v ČR, přes oblast výkupu akumulátorů z BEV z Německa, otázky služeb při jejich prodeji od odlišností vůči akumulátorů z vozidel se spalovacím motorem až po aplikace pro FVE, až po problematice životnosti od vyčtených dat až po reálný stav těchto akumulátorů či skóringu. Přednášející se také dotkne komplexity služeb prodeje, od čipů až po FVE napojené do distribuční sítě.

Jan Dedek doveze data o akumulátorech, které před nedávnem zveřejňovali na svých sítích.

Termín: 7.11.2023, 17:00, učebna SF 2.162, Technická 12, 616 00 Brno

Představení přednášejícího

Jan Dedek vystudoval Vysokou školu báňskou TUO magisterský obor Měřicí a řídící technika v letech 2014–2016 a následně doktorské studium v letech 2016–2022. Od roku je 2022 je konzultantem pro oblasti FVE & EV.

 

6. přednáška - 31.10.2023

Projekt dekarbonizace dopravy v ČR

Ing. Jiří Pohl
Siemens Mobility

 Osnova přednášky

Ing. Pohl ve své přednášce se v úvodu zaměří na období karbonizace průmyslu, dopravy a bydlení a následně současným období dekarbonizace těchto oblastí, také se dotkne nutnosti projektového řízení při dekarbonizaci. Přednáška se také bude věnovat dekarbonizaci v oblasti dopravy jak z pohledu motivace, cílů, nástrojů i zdrojů, neopomene ani enviromentální, ekonomické i sociální aspekty. Dále se i dotkne vlivu dopravy na uhlíkovou stopu jak organizace, tak i produktu i systémy emisního obchodování EU ETS a EU ETS2, také bude zmíněna problematika intramodální a extramodální úspory energie a emisí a multimodalita. Na závěr zavede přednáška posluchače k propojení společného systémového řešení dopravy a energetiky i proměnu externalit dopravy.

Zbyde-li na konci přednášky volný čas, tak se Ing. Pohl zmíní i o bezobslužných dopravních systémech a o vzniku veřejné individuální dopravy.

Termín: 31.10.2023, 17:00, učebna SF 2.162, Technická 12, 616 00 Brno

Představení přednášejícího

Jiří Pohl, nar. 1951

Po studiu v letech 1970 – 1975 na Vysoké škole dopravní v Žilině, obor elektrická trakce a energetika dopravy se stal projektantem elektrických výzbrojí kolejových vozidel v ČKD Trakce a následně v ČKD Dopravní systémy působil jako hlavní konstruktér do roku 2000. Od roku 2000 pracuje v Siemens Mobility, Engineering jako Senior Engineer.

Ukázka tvorby přednášejícího: Technologická koncepce podzemních drah – Jiří Pohl | Podzemní dráhy  

 

5. přednáška - 24.10.2023

Přímé a nepřímé využití vodíku při dekarbonizaci dopravy

Ing. Jiří Pohl
Siemens Mobility

 Osnova přednášky

Přednáška bude pokrývat motivace k dekarbonizaci dopravy, dále se zaměří na základní druhy elektrické vozby i energetické vlastnosti vozidel se zásobníky energie a trakční vlastnosti vozidel se zásobníky energie. Druhá část se následně zaměří na vodík, jeho fyzikální vlastnosti, výroba, doprava i skladování a jeho přeměnu na elektrickou energii i souvislost s volatilitou obnovitelných zdrojů. Přednáška se také nevyhne využití vodíku v dopravě, jak přímé i nepřímé. Na závěr se také přednášející zmíní o konverzi uhelných elektráren na bimodální s vodíkovou akumulaci.

Termín: 24.10.2023, 17:00, učebna SF 2.162, Technická 12, 616 00 Brno

Představení přednášejícího

Jiří Pohl, nar. 1951

Po studiu v letech 1970 – 1975 na Vysoké škole dopravní v Žilině, obor elektrická trakce a energetika dopravy se stal projektantem elektrických výzbrojí kolejových vozidel v ČKD Trakce a následně v ČKD Dopravní systémy působil jako hlavní konstruktér do roku 2000. Od roku 2000 pracuje v Siemens Mobility, Engineering jako Senior Engineer.

Ukázka tvorby přednášejícího: Technologická koncepce podzemních drah – Jiří Pohl | Podzemní dráhy 

 

4. přednáška - 17.10.2023

Akumulátory, technologie na ukládání elektrické energie

doc. Ing. Tomáš Kazda, Ph.D.
Ústav elektrotechnologie, FEKT, VUT v Brně

 Osnova přednášky

Přednáška bude zaměřena na aktuální stav v oblasti výroby a výzkumu především Li-ion akumulátorů a navazujících technologií jak pro elektromobilitu, tak další aplikace. Dále bude se bude zaměřovat na to jaké výzvy a vize nyní a do budoucna řeší technologie elektrochemické akumulace ať už z pohledu například recyklace či dostupnosti materiálových zdrojů.

Termín: 17.10.2023, 17:00, učebna SF 2.162, Technická 12, 616 00 Brno

Představení přednášejícího

Doc. Ing. Tomáš Kazda, Ph.D., vystudoval Fakultu elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně, obor elektrotechnologie, kde pracuje i v současné době. Zabývá se výzkumem Li-ion akumulátorů a nových bateriových systémů, je spoluautorem patentu týkající se nových akumulátorů na bázi Lithium-Síra. Aktivně se účastní řady mezinárodních konferencí a také jako organizátor mezinárodní konference přispívá k organizací odborníků v této oblasti. V oblasti výzkumu a aplikace baterií spolupracuje s firmami jako ČEZ, Škoda Auto či Thermo Fisher Scientific a to jak v rámci projektů, tak společných diplomových a doktorských prací. V roce 2022 se stal předsedou Českého bateriového klastru. 

 

3. přednáška - 10.10.2023

Elektromobilita a elektrizační soustava

Ing. Martin Paar, Ph.D.
Ústav elektroenergetiky, FEKT, VUT v Brně

 Osnova přednášky

Elektromobilita není jen problematika elektrických vozidel, ale je to i otázka jejich dobíjení. Přednáška se bude věnovat možným efektům elektromobility na elektrizační soustavu a dále, co může ovlivňovat chování spotřebitelů, od ceny až po autonomní vozidla.

Termín: 10.10.2023, 17:00, učebna SF 2.162, Technická 12, 616 00 Brno

Představení přednášejícího

Martin Paar pracuje na Ústavu elektroenergetiky VUT v Brně a věnuje se oblasti distribučních sítí, také problematice elektromobility. Dále zkoumá následky integrace vysokých počtů fotovoltaických zdrojů, elektromobility a bateriových systémů do distribučních sítí. 

 

2. přednáška - 3.10.2023

Koncepce a vývojové trendy elektromotorů pro silniční vozidla

doc. Ing. Jan Bárta, Ph.D.
Ústav výkonové elektrotechniky a elektroniky, FEKT, VUT v Brně

 Osnova přednášky

Elektromotory jsou jednou z klíčových komponent umožňující realizaci prostředků čisté mobility. Během této přednášky se posluchači seznámí se základními typy elektromotorů používaných v e-mobilitě, jejich principy činnosti a konkrétními příklady konstrukce. Dále budou prezentovány současné trendy vývoje a budoucí vize v této oblasti.

Termín: 3.10.2023, 17:00, učebna SF 2.162, Technická 12, 616 00 Brno

Představení přednášejícího

Jan Bárta získal titul Ph.D. v oboru silnoproudá elektrotechnika a elektroenergetika na Vysokém učení technickém v Brně v roce 2018. Od roku 2023 působí jako docent na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií v Brně, kde má na starosti klíčové kurzy v oblasti elektrických strojů a vede výzkumné projekty zaměřené na pokročilé elektrické stroje. Během své kariéry získal bohaté zkušenosti ve výzkumu a vývoji elektrických strojů a pracoval na řadě prestižních institucí v zahraničí, včetně LUT University, SpinDrive Oy, Linz Center of Mechatronics a Johannes Kepler Universität Linz. Jeho současné výzkumné zájmy zahrnují pokročilé metody pro výpočty a modelování elektrických strojů, topologické optimalizace, vysokootáčkové elektrické stroje a synchronní stroje pro přímé spouštění ze sítě. 

 

1. přednáška - 26.9.2023

Vývoj v oblasti automotive - 2023 a dále - Společenské, legislativní a technologické trendy

doc. Ing. Jan Fišer, Ph.D.
Energetický Ústav, FSI, VUT v Brně  

Osnova přednášky

Přednáška přiblíží současný směr ve vývoji techniky osobních vozidle a důvody pro trendy k elektrifikaci pohonů. Zohlední fyzikální principy EV pohonů, legislativní, společenské požadavky, společenské  závazky a energetiku. Cílem je seznámit posluchače s tím, co jsou důvody pro současný vývoj v automotive, aby bylo zřejmé, proč se vývoj tímto směrem ubírá.

Termín: 26.9.2023, 17:00, učebna SF 2.162, Technická 12, 616 00 Brno 

Představení přednášejícího 

Jan Fišer pracuje na Energetické ústavu, FSI, VUT v Brně, kde se zaměřuje na výzkum a vývoj v oblasti lidského tepelného komfortu a technologií pro kontrolu a řízení vnitřních prostředí. Jeho specializací jsou systémy pro vytápění, větrání a klimatizaci kabin dopravních prostředků a celkový tepelný a energetický management automobilů s elektrickými pohony. S kolegou Dr. J. Hejčíkem zavedli a vyučují od roku 2016 na FSI předmět Tepelný management vozidel. Je fanoušek EV pohonů, fotovoltaiky a jejich každodenním uživatelem.

Hlavní stránka projektu

Program kolokvia z ročníku 2022/23

 


Dotazy na přednášejícího můžete psát organizátorům na emaily baxant@vut.cz a bartaj@vutbr.cz. Dotazy se budeme snažit třídit podle relevantnosti a zaměření přednášejících a doručit je včas na přípravu dané přednášky